Nederlandse mondstukken specialist Henk Rensink
In 25 jaar uitgegroeid tot een internationale onderneming
Meer dan vijfentwintig jaar geleden dreef zijn belangstelling als muzikant en dirigent Henk Rensink tot het schrijven van een vakboek over mondstukken voor blaasmusici. Een lacune in de informatieketen, zo bleek. Voordat het manuscript op tafel lag ging er een jarenlange research aan vooraf. In 1982 zag de wetenschappelijke uitgeverij Bohn Scheltema en Holkema er brood in. Het boek "Toonvorming bij koperblazers" verscheen in een gecombineerde uitgave van twee boeken in één. Deel 2 werd geschreven door fysiotherapeut-trompettist Hans Boschma die de fysieke en fysiologische aspecten van het koperblazen redigeerde.
De vakpers en professionele musici reageerden positief. Jelle Kuipers, trompettist van het Frysk Orkest: "Henk Rensink heeft met zijn bijdrage informatie gegeven die bij mijn weten nooit eerder zo uitgebreid te boek is gesteld". Ietsje Bontekoe en Peter Hoekmeijer van het Nederlands Hoornisten Genootschap: "Rensinks' werk munt uit in heldere beschrijvingen en duidelijke verklaringen", "De praktische testmethode van Rensink is misschien wel het belangrijkste hoofdstuk van dit boek". Joost van Beek in De Dirigent: "Alle waardering voor de wijze waarop Rensink zijn wetenschap etaleert". Werner Christoph Schmidt, sinds vijf generaties mondstukken-makers, schreef vanuit het Duitse Markneukirchen: " Dit is het eerste vakboek over mondstukken op de wereld". Later toen Rensink in 1987 een vervolgboek uitbracht schreef trompettist/uitgever Hans Boschma in het voor- en nawoord: "Met dit boekje is een uniek product tot stand gekomen.
Hulp aan blazers bij het kiezen van een persoonlijk mondstuk, daar was grote behoefte aan. Want naast een goede techniek en studie, kan een muzikant zonder een goed passend en functionerend mondstuk zijn/haar werk niet goed doen. Vanuit zijn opgebouwde kennis begon Rensink in 1988 met het ontwikkelen van een geschikte selectiemethode en er volgde een testperiode. Daarmee was de volgende stap gezet naar een nieuwe professionele vorm van dienstverlening. Wat begon als onderwerp van studie en onderzoek mondde in 1993 uit in een eigen praktijk als mondstuk-specialist. Het eerste jaar was meteen een vliegende start en telde 1200 muzikanten. Sindsdien is het in Apeldoorn een komen en gaan van hout- en koperblazers vanuit alle windstreken. Behalve uit de Benelux landen wordt hij ook regelmatig bezocht door blaasmusici uit Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Zweden en zelfs Amerika, Canada, Rusland, Azië en Nieuw Zeeland.
Vanaf 1995 werden contacten aangeknoopt met winkeliers etc. en ontstond er een landelijk dekkende mondstuk-service in alle regio's in Nederland en op verschillende locaties ook in het buitenland. In 2000 volgde een uitbreiding met een nieuwe afdeling voor houtblazers (saxofonisten en klarinettisten). Omdat de mogelijkheden er waren en de zaak uit zijn jasje was gegroeid werd in 2003 de atelierruimte in Apeldoorn verdubbeld en gemoderniseerd. Met nu ook ruimte en faciliteiten voor presentaties, workshops en andere groepsactiviteiten voor musici, docenten, dirigenten en studenten. Het bijzondere en unieke karakter van Rensinks' werk zette -naast de schrijvende pers- ook radio- en tv-stations op het spoor om hier aandacht aan te geven. Zoals in 1998 SBS6 (Hart van Nederland), 2001 AVRO en NCRV (Be Brassy Rotterdam), 2003 AVRO (Gezondheidsplein), met saxofonist Hans Dulfer, in 2006 RTV-noord in het Prins Claus Conservatorium te Groningen en in 2010 Radio-TV-Gelderland plus Regio Net TV.